2011-11-07
 17:51:44

Rödbetor färgar urinet

Daniel väckte mig på ett mindre trevligt sätt i morse.
Han puttar lite lätt på mig, viskar "jag kissar blod, mitt kiss va rött nu när jag morgon kissa" och ser helt skräckslagen ut. Knappt vaken så vaknar man till på mindre än två röda. Tittar på honom och frågar om han hade ont när han kissa, eller ont i njurarna. Men icke något sådant. Säger till att han måste ringa vårdcentralen i alla fall. Han kämpar med att få tag i bossen på jobbet, utan gott resultat. Jag somnar om i alla fall.

Vaknar av att hans telefon ringer. En jäääääävla försäljare *suck*. Men han hinner knappt lägga på förens de ringer igen. Dennan gången vårdcentralen.
Han blir mer eller mindre förhörd. Dom frågar lite sådana där kontroll frågor som dom brukar... Men dom ställer även frågan - "har du ätit rödbetor?" Daniel funderar. "Ja jo de har jag gjort" - sant sant, vi åt rödbetor i lördes och i söndes. Kära lilla tanten i telefonen säger att rödbetornas färgämne kan färga av sig på urinet... Jäääääääävla rödbetor.


Så nu säger min lilla Daniel att han aldrig mer ska äta rödbetor. hm. Tror jag inte på. Han gillar rödbetor för mycket!!



Rödbeta - Wikipedia



Rödbeta, gulbeta och vitbeta (Beta vulgaris Rödbeta-Gruppen) är en sortgrupp inom arten beta (B. vulgaris) i familjen amarantväxter (Amaranthaceae). Det svenska namnet avgörs av rotfruktens färg. Den s.k. polkabetan är rödvit.

Rödbetan kom till Norden på 1600- och 1700-talet. Växten är lättodlad och härdig och kan i gynnsamma lägen odlas långt norrut i landet. Rödbetor äts ofta som nykokta primörer eller, kanske ännu vanligare, inlagda, ofta till pyttipanna. De har också den tydliga effekten att de färgsätter mänsklig urin.

Betorna och blasten har högt näringsvärde. Blasten är också smakfull och kan användas i till exempel somrig rödbetssoppa, en variant av borsjtj.




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!