2011-02-28
 16:29:38

Utbildningsdag 1

Första dagen på diabetespumpen har startat. Hej å hå vad det är mycket som ska in i de lilla huvudet.
Nu när vi får insulinpumpen till Loisa så ersätter detta helt och hållet allt vad sprutor i magen och benet heter. Skönt. Men stick i fringrarna ska vi fortsätta med (kolla blodsocker). Så pumpen ska göra diabeteslivet lite lättare. Eftersom det pumpar ut små doser av insulin hela tiden, dygnet runt.
Det som är bra med pumpen med är att det kan ger mer exakta enheter vid måltiden. Kalas ju. Bolus heter dom här extra insulin doserna som man ger vid måltiden. Och sen finns det något som heter Basal med. Basal är insulin som pumpas ut i små doser hela tiden, 24/7. Det är med Bolus och Basal är inte lätt för mig att komma ihåg. Låter likadant i mina små öron. Men det kommer nog en dag då jag lär mig detta med.
Reservoar är ett annat nytt ord som jag har fått lära mig. Vill du veta vad det är? Det ska jag ta och tala om ändå för dig. Så det så. Reservoar är den lilla "kapsel" eller vad nu man kan kalla det som är fyllt med insulin. Från reservoaren så är det en slang ansluten till ingektionsstället. Man ska byta injektionsställe vart tredje dag. Alltså nål, plåster, slangar ja rubbet.
Som sagt är vet väldigt mycket för oss "gamlingar" att komma ihåg och lära oss. Men lilla Loisa har nog redan fått dille på det hela. Kul för henne.


Elenora
PUBLICERAT: 2011-03-01, 11:43:11 | URL: http://elenoras.blogg.se/

Åh vad roligt att hon ska få pump, jag fick ett helt nytt liv när jag fick min insulinpump. Det tar ett tag att komma in i det hela, men det blir oftast super! Har ni några frågor angående diabetes eller bara vill prata om den så säg till jag tycker om och prata och hjälpa om sin diabetes. Mvh Elenora



email: [email protected]



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!