2011-04-20
 12:50:51

Death by chocolate

Kakan:
150 g smör
200 g mörk choklad, 70% kakaohalt
2½ dl strösocker
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl crème fraiche

Glasyr:
100 g mörk choklad, 70% kakaohalt
1 dl vispgrädde


Gör så här:
Kakan:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Bryt chokladen i småbitar, lägg dem i det smälta smöret och rör tills de har smält och löst sig helt.
Vispa strösocker och ägg lätt och rör sedan ner chokladblandningen och de övriga ingredienserna. Häll smeten i en stor smord sockerkaksform. (Smörj formen med smör och använd kakao istället för ströbröd för en snyggare yta på den färdiga kakan.) Ställ in den i nedre delen av ugnen och grädda i ca 40 min.
Kakan ska bli saftig och inte alltför torr inuti. Låt den svalna och stjälp sedan försiktigt upp den på ett fat.

Glasyren:
Hacka chokladen till glasyren och lägg bitarna i en skål. Värm grädden i en kastrull tills den kokar och häll den sedan över chokladen.
Rör ordentligt tills chokladen har löst sig och smeten är jämn. Låt glasyren svalna lite och häll den sedan över kakan. Dekorera eventuellt med jordgubbar och minimaränger.



Fast...nu gjorde jag ingen glasyr till min kaka. Utan jag vispa upp grädde med lite kakao och en tsk vaniljsocker och la på kakan. Dekorerade med jordgubbar.














Ni får ursäkta mitt språk nu men den va så god att det "knulla i munnen".



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!