2011-07-30
 01:12:43

Sirapskakor, Bondkakor & Kokostoppar

Recepten jag bakade efter hittade jag inne på Söta sakers blogg.

Idag så bakade jag som sagt bondkakor, sirapskakor och kokostoppar.






Tyvärr så hann jag inte fotografera mina små kakor. Karln min stoppade allt sött i frysen. Tusan med. Men men...på Söta sakers blogg så finns det riktigt fina bilder.






Bondkakor:


2½ dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk sirap
½ tsk bikarbonat
½ dl mandelspån
100 g smör

Rör ut bikarbonatet i en tesked med vatten, smula mandelspånen i beskedliga småbitar och blanda därefter alla ingredienser noga till en deg. Rulla till en längd och lägg inlindad i plastfolie i kylskåpet i cirka en timme. Skär i kaktunna skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i cirka 5 minuter i 200 grader.



Sirapskakor:

100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk sirap
½ tsk bikarbonat
2-2½ dl vetemjöl

Blanda smör och socker (det går bra att använda flytande smör om man vill). Rör i sirap och vaniljsocker och sist vetemjölet blandat med bikarbonat. Känn efter hur mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att forma. Rulla till strängar och platta ut till en centimeters tjocklek på smord plåt. Grädda i 175 grader i cirka 15 minuter. Skär i sneda remsor och låt svalna.



Kokostoppar:

2 ägg
1½ dl socker
50 g smör (flytande går också bra)
5 dl kokos

Vispa ägg och socker. Häll i kokosen och smöret och rör ihop till en smet. Klicka ut på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i 10-12 minuter.






KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!