2011-08-28
 23:01:11

Chokladsvampar




Mina "svamp" cupcakes, som jag bjöd våra gäster på i helgen.

Sjukt goda faktiskt. Detta kommer göras om inom en snar framtid faktiskt.




Receptet på cupcakesen

Devil´s food cupcakes

4,7 dl vetemjöl
2,4 dl kakao
1½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
160 g osaltat smör, mjukt
3,6 dl farinsocker
1,2 dl socker
3 stora ägg, rumstempererade
3,6 dl mjölk med 1½ msk citron i
(jag skippade citronen då jag inte hade detta hemma)
2 tsk vaniljextrakt el vaniljsocker

Gör så här:

Värm ugnen till 175 grader.

Häll upp mjölken i en skål och tillsätt 1½ msk pressad citron. Låt stå tills den ska blandas i smeten.

I en liten skål: blanda mjöl, kakao, bikarbonat och salt. Om du använder vaniljsocker istället för vaniljextrakt ska även det blandas i.

I en stor skål: vispa smöret smidigt. Tillsätt farinsocker och strösockret och vispa tills det är fluffigt. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa väl efter varje.

Blanda i de torra
ingredienserna i tre omgångar tillsammans med mjölken.
Vispa tills ingredienserna blandats samman men överbearbeta inte.

Fyll
cupcakesformarna till 3/4. Grädda i 25-30 minuter.

Låt cupcakesen svalna på ett galler eller en bakduk.



Receptet är hämtat i från Bli min jäst


*


På toppen la jag marshmallowfondant


Marshmallowfondant - MMF


5 dl marshmallows, hårt packade (ca 300 g)
2 msk vatten
1 msk matolja
7 - 9 dl florsocker


Gör så här:

Mät upp 5 dl marshmallows, packa dem ganska hårt i decilitermåttet.

Lägg dem i en skål och häll på vattnet och oljan.

Smält i micron i en minut och ta sedan ut dem för att kolla.
Här är de inte klara, och om inte allt är smält sätter man in dem i micron igen, fast i 10 sekundersintervaller.
De bränns lätt i micron så var försiktig!
Det ska vara en fin vit tjock massa fri från klumpar.

Häll upp allt florsocker, börja med 7-8 dl, på en torr bänk eller bord.
Forma en grop i mitten och häll ut marshmallowsen i gropen.

Ta hjälp av en slickepott eller stekspade el liknande och arbeta in florsockret i degen. Det här är väldigt kletigt. Degen ska vara som ett kletigt tuggummi när den är klar, dvs den ska inte kännas mjuk, fin och härlig.
Oroa dig inte för att den känns för kletig för den ligger till sig och då är det bättre att den är för kletig så den inte blir för torr sen!


Plasta in den ordentligt, jag brukar köra två varv av plastfolie och sen en fryspåse runt, lägg sedan i en tät burk med lock och ställ in i skafferiet över natten, jag lät min stå 1½-2 dygn.
Den ska ej stå i kyl!

Om den skulle kännas för kletig dagen efter kan man ha i mer florsocker! Skulle den däremot kännas torr och hård kan man mjuka upp den några få sekunder i micron. 

När det är dags att kavla ut den eller använda den till dekorationer kan det vara bra att använda Maizena eller potatismjöl på bänken eller bordet för att den inte ska fastna. Den kletar och fastnar väldigt lätt. Kavla ut den tunnt men inte för tunnt för då spricker den lätt. 2-4 mm är lagom.

 

Receptet är hämtat i från Bli min jäst






KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!